باتری جریانی جدید محققان هاروارد 10 سال عمر می‌کند

باتری جریانی

باتری جریانی جدید محققان هاروارد 10 سال عمر می‌کند

شاید باز هم نیاز به انفجار چندین گوشی هوشمند دیگر باشد تا متوجه شویم باتری‌های لیتیوم یونی که امروزه در بسیاری از محصولات و گجت های الکترونیکی استفاده می‌شوند، به اندازه کافی ایمن نیستند. اگرچه محققان تلاش زیادی برای حل این مشکل دارند، اما به خاطر هزینه‌های بالا و زمان طولانی برای انجام تحقیقات، هنوز هم شاهد استفاده از باتری‌های لیتیوم یونی هستیم. ولی به‌نظر باتری جریانی جدید محققان هاروارد، این موضوع را تغییر می‌دهد.

اخیرا محققان دانشگاه هاروارد موفق به تولید باتری‌هایی شده‌اند که نه‌ تنها سمی نیستند، بلکه طول عمر بسیار بیشتری هم نسبت به باتری‌های لیتیوم یونی دارند. این باتری‌های جدید که اصطلاحا باتری جریانی (Flow Battery) نام دارند، براساس مولکول‌های آلی موجود در محلول‌های آبی با PH خنثی ساخته شده و انتظار می‌رود طول عمری 10 ساله داشته باشند که در مقایسه با باتری‌های فعلی، بسیار بیشتر است.

هزینه پایین تولید این باتری جریانی جدید، ویژگی اصلی آن محسوب می‌شود

البته این اولین باری نیست که شاهد تولید چینن باتری‌هایی هستیم، اما باتری جریانی جدید محققان هاروارد می‌تواند مشکلات باتری‌های قبلی همچون کاهش ظرفیت با استفاده در طول زمان را تا حد زیادی حل کند. در واقع دانشمندان با ویرایش ساختار مولکول‌های موجود در الکترولیت باتری‌های فعلی، آنها را به موادی محلول در آب تبدیل کرده‌اند که در نتیجه آن، مقاومت باتری‌ها افزایش و هزینه تولید آنها کاهش پیدا کرده است. به‌علاوه از این باتری‌های جدید می‌توان در ذخیره‌سازی انرژی باد و انرژی خورشیدی استفاده کرد.

هرچند، این باتری‌های جدید با هدف حل مشکلات مربوط به باتری‌های لیتیوم یونی و استفاده در مزارع تولید انرژی در مقیاس بالا طراحی شده و با نیاز بیشتر دستگاه‌های الکترونیکی به انرژی نسبت به گذشته، تولید آنها با هزینه پایین و دوام بالا می‌تواند آینده باتری‌ها را دگرگون کند.

1395-11-26

دیدگاهتان را بنویسید