توضیح ناسا در مورد برخورد شی فضایی با مدارگرد ماه در اکتبر 2014

مدارگرد ماه

توضیح ناسا در مورد برخورد شی فضایی با مدارگرد ماه در اکتبر 2014

در اکتبر 2014، اختلالی در دوربین مدارگرد ناسا در ماه به وجود آمده بود. اکنون پس از گذشت بیش از دو سال، ناسا توضیحاتی را در مورد برخورد یک شی فضایی با مدارگرد ماه ارائه داده است.

در روز 13 اکتبر 2014 میلادی، یک اتفاق عجیب برای دوربین مدارگرد ناسا در ماه موسوم به LRO رخ داد و دوربین آن که همیشه تصاویر باکیفیتی را از قمر کره زمین ضبط و ارسال می‌کرد، دچار اختلال شده و تصاویری با نویز شدید را می‌گرفت. اکنون ناسا اعلام کرده که این اختلال به دلیل برخورد یک شی فضایی با مدارگرد ماه به وجود آمده بود.

مدارگرد ماه

بر اساس اطلاعاتی که ناسا منتشر کرده، این جسم فضایی به بزرگی تنها هشت دهم میلی‌متر و چگالی 2.7 گرم بر سانتی‌متر مکعب بوده و 7 کیلومتر بر سرعت داشته است. البته چنین برخوردهایی در فضا طبیعی است و خوشبختانه مدارگرد ماه همچنان در حال فعالیت بوده و تصاویر ضبط شده را به زمین ارسال می‌کند.

جزئیات ماموریت مدارگرد ماه LRO

این مدارگرد که Lunar Reconnaissance Orbiter یا به اختصار LRO نام دارد، یک فضاپیمای رباتیک است که در مدار قطب‌آهنگ گردش می‌کند و ماموریت آن تسهیل ماموریت‌های انسانی و رباتیک آینده بر روی قمر کره زمین است. مدارگرد ناسا در ماه دارای سه دوربین بوده که بر اثر برخورد شی فضایی، دوربین زاویه محدود سمت چپ آن با کمی انحراف روبرو شده است.

هدف اصلی و نهایی مدارگرد LRO تهیه نقشه تفصیلی جهت تعیین موقعیت‌های فرود امن و منابع موجود در سطح ماه، تشریح محیط تابشی و نمایش فناوری‌های جدید است. در واقع این مدارگرد، نقشه سه بعدی از ماه تهیه می‌کند و همچنین موفق شده برای اولین بار از تجهیزات به جا مانده از فضاپیمای آپولو بر روی سطح ماه تصویربرداری کند.

1396-03-07

دیدگاهتان را بنویسید