سامسونگ از دو سنسور ایزوسل جدید برای گوشی‌هایی با دوربین چندگانه رونمایی کرد

سنسور ایزوسل سامسونگ

سامسونگ از دو سنسور ایزوسل جدید برای گوشی‌هایی با دوربین چندگانه رونمایی کرد

کمپانی سامسونگ قصد عرضه‌ی دو سنسور ایزوسل جدید را برای تعبیه در ماژول دوربین گوشی های هوشمند دارد. یکی از این سنسورهای تصویری، 48 مگاپیکسلی و دیگری 32 مگاپیکسلی است.

این روزها کمتر گوشی هوشمند مدرنی را می‌توان یافت که حداقل از دو دوربین در پنل پشتی خود بی‌بهره باشد؛ البته اگر گوگل پیکسل 3 را نادیده بگیریم. اما رفته‌رفته ماژول‌های چندگانه در حال فراگیر شدن هستند؛ زیرا به مهندسان امکان می‌دهند که بدون نیاز به اشغال فضای زیاد، قابلیت‌ها و امکانات اپتیک گوشی‌ها را وسعت ببخشند. دو سنسور ایزوسل 0.8 میکرومتری سامسونگ نیز در همین راستا معرفی شده‌اند.

نام سنسور جدید 48 مگاپیکسلی، ایزوسل برایت جی ام 1 (ISOCELL Bright GM1) است و سنسور 32 مگاپیکسلی سامسونگ، ایزوسل برایت جی دی 1 (ISOCELL Bright GD1) نام دارد. این دو به طور خاص با این هدف طراحی شده‌اند که به سازندگان هر گوشی هوشمندی، امکان تعبیه چندین دوربین در حداقل فضا را بدهند.

سنسور ایزوسل سامسونگ

دو سنسور ایزوسل جدید سامسونگ، دارای پیکسل‌های 0.8 میکرومتری هستند

کمپانی سامسونگ برای نخستین بار، یک سنسور دوربین با پیکسل‌هایی به اندازه 1 میکرومتر را در سال 2015 عرضه کرد و در سال بعدی، این رقم را به 0.9 میکرومتر کاهش داد. کاهش اندازه پیکسل‌ در این سنسورها، امکان طراحی ماژول‌های‌ دوربین کوچکتر را به تولیدکنندگان گوشی های هوشمند می‌دهد. البته کاسته شدن از اندازه پیکسل‌ها، به معنای کاهش کیفیت تصاویر ثبت شده نیز خواهد بود؛ اما چنین سنسورهایی برای دوربین‌های ثانویه یا کمکی، کاربرد فراوانی خواهند داشت.

دو سنسور ایزوسل GM1 و GD1، از فناوری ایزوسل پلاس و تتراسل (Tetracell) نیز بهره می‌برند؛ بدین صورت که برای به حداکثر رساندن حساسیت نوری، چهار پیکسل با یکدیگر ادغام شده و به عنوان یک پیکسل واحد کار می‌کنند. نتیجه آنکه این پیکسل‌های کوچک شده، کیفیت تصاویر را آنچنان تحت‌ الشعاع قرار نخواهند داد. علاوه بر این، سنسور GD1 قابلیت پشتیبانی از گستره دینامیکی بالا (HDR) را نیز دارد.

انتظار می‌رود هر دو سنسور ایزوسل جدید، تا پیش از پایان سال 2018 به تولید انبوه برسند و شاهد حضور گوشی های هوشمند مجهز به آن‌ها در بازار، تا چند ماه آینده باشیم.

1397-08-11

دیدگاهتان را بنویسید