سربازان روسی با لباس نامرئی از دست دشمنان در امان می‌مانند

لباس نامرئی

سربازان روسی با لباس نامرئی از دست دشمنان در امان می‌مانند

محققان دانشگاه ایالتی ساراتف روسیه موفق شدند تا نوعی لباس نامرئی را برای سربازان ارتش طراحی کنند که آن‌ها را از دید رادارهای دشمن مخفی نگه می‌دارد.

به لطف این لباس نامرئی، سربازان ارتش روسیه می‌توانند خود را با هر رنگ زمینه‌ای که در آن قرار دارند، منطبق کرده و استتار کنند. همچنین این شنل به سربازان کمک می‌کند تا خود را از دید رادارها و دستگاه‌های رادیویی دشمن مخفی نگه دارند. این لباس نامرئی از ویژگی جذب‌کننده امواج رادیویی بهره برده و به همین دلیل مانع از شناسایی سربازان توسط رادارها می‌شود.

لباس نامرئی

نحوه عملکرد لباس نامرئی سربازان روسی

شنل ساخته شده توسط دانشمندان روسی، دارای بافت پیچیده‌ای است که با استفاده از فناوری نانو پردازش می‌شود. در این لباس، سلول‌های حساس به نور کوچکی تعبیه شده که رنگ‌های اطراف و سیگنال‌های الکتریکی را تشخیص داده و لایه بالایی را برای تقلید از آن رنگ و منطبق شدن با آن تحریک می‌کند. این تغییر رنگ به لطف استفاده از رنگ‌های حساس به حرارت صورت می‌گیرد. به گفته محققان، می‌توان در آینده نزدیک، این فناوری را در توسعه تجهیزات نظامی پیشرفته به کار برد.

قطعا این شنل نامرئی شباهتی به نمونه‌های دیده شده در فیلم‌هایی مانند هری پاتر نخواهد داشت؛ اما یک روش دفاع حیاتی است که می‌تواند در آینده مورد استفاده قرار بگیرد و به وسیله آن، نیروهای دشمن موفق به شناسایی سربازان نمی‌شوند. اولین بار، محققان دانشگاه ایلی نوی و موسسه فناوری ماساچوست (MIT) این فناوری را توسعه داده بودند. ارتش‌های ایالات متحده آمریکا و بریتانیا از سال 2015 میلادی در حال استفاده از چنین فناوری‌هایی هستند اما همچنان تکنولوژی‌های مربوط به استتار و پوشش نامرئی باید ارتقا پیدا کنند.

1396-03-25

دیدگاهتان را بنویسید