سند همکاری ناسا و کشور امارات برای سفر به مریخ امضا شد

سند همکاری ناسا و کشور امارات برای سفر به مریخ امضا شد

سند همکاری ناسا و کشور امارات برای سفر به مریخ امضا شد

ناسا در دهه‌ی اخیر از آن فرم ملی‌گرا و پرستیژ آمریکایی بودنش کمی فاصله‌ گرفته است و سعی کرده با گسترش دامنه‌ی فعالیت‌های خود در دیگر کشورهای جهان، آنها را هم وارد مناسبات فضایی بین المللی خود کند تا علاوه بر گسترش علوم در سراسر جهان، منافع اقتصادی و سیاسی خود را هم از این راه تامین کند.

آژانس فضایی ایالات متحده‌ی آمریکا بعد از گسترش همکاری‌های خود با سازمان فضایی کشور روسیه، حالا به خاورمیانه سفر کرده است و کشور امارات متحده‌ی عربی، مقصد بعدی فعالیت‌های ناسا خواهد بود. به‌تازگی سند همکاری جدیدی بین این نهاد بین المللی و مقامات دولتی کشور امارات امضا شده و قرار است همکاری‌های دو طرف در زمینه‌ی صنایع فضایی در آینده گسترش یابد.

همکاری ناسا و امارات پروژه‌ای است که می‌تواند باعث پیشرفت پروژه‌ی سفر به مریخ و سودرسانی به تمام انسان‌ها شود

این همکاری در ابعاد بسیار وسیعی دنبال خواهد شد و علاوه بر اینکه در زمینه‌ی به اشتراک گذاری علوم و دانش فنی دو طرف منجر خواهد شد، در زمینه‌ی نقل و انتقال و ساخت وسایل نقلیه‌ی هوایی نیز گسترش خواهد یافت و از این طریق می‌تواند برای صنعت هوایی کشور امارات در زمینه‌ی ساخت هواپیما و حتی فضاپیما مفید واقع شود.

البته همانطور که احتمالا می‌دانید، این کشور تا به حال پروژه‌ای در ابعاد فضایی نظیر پرتاب ماهواره و ساخت فضاپیما نداشته و به همین دلیل دانش فنی خاصی هم در این زمینه ندارد، بنابراین انتقال اطلاعات بیشتر به‌صورت یک طرفه و از سوی دانشمندان ناسا به سمت دانشگاه‌های کشور امارات خواهد بود و می‌تواند برای جامعه‌ی علمی این کشور تاثیر بسیار مناسبی داشته باشد.

در ضمن مسئولان اماراتی متعهد شده‌اند که منابع مالی و پشتیبانی اقتصادی خود از فعالیت‌های ناسا در آینده را تامین کنند و این موضوع برای ناسا به‌خصوص در هنگام اجرای پروژه‌ی سفر به مریخ بسیار مهم خواهد بود. دلیل اصلی این همکاری و تمرکز دو طرف هم بر روی این پروژه بوده است و با تامین بودجه‌ی بیشتر توسط این کشور ثروتمند برای ناسا، علاوه بر اینکه پروژه‌ی سفر به مریخ با سرعت بیشتری پیشرفت خواهد کرد، امارات نیز می‌تواند نام خود را در لیست مجریان یکی از بزرگ‌ترین و احتمالا بزرگ‌ترین پروژه‌های علمی – فضایی تاریخ بشریت ثبت کند.

دیدگاهتان را بنویسید