سیلورلایت یا فلش؟


شرکت مایکروسافت یک رقیب جدى براى همه شرکت هاى نرم افزارى دنیا مى باشد؛ این شرکت تلاش جدى براى بدست آوردن بازار جهانى نرم افزار دنیا و رقابت شدید با تولیدکننده هاى نرم افزار در همه زمینه ها دارد؛ در زمینه مالتى مدیا تحت وب به نظر مى رسد تکنولوژى silverlight را در رقابت با Flash وارد عرصه وب نموده است و در سطح بسیار وسیعى در حال تبلیغ و مانور بر روى این تکنولوژى مى باشد.

Silverlight چیست؟
Silverlight یک تکنولوژى جدید و شبیه به فرمت swf مربوط به Macromedia Flash مى باشد؛ که از آن براى ارائه برنامه هاى تحت وب به شکل مستقل از مرورگر Cross – browser و نیز مستقل از سیستم عامل (cross-platform) با ظاهرى زیبا یا Rich Interactive Application (RIA) استفاده مى شود.

برخى از مهم ترین نکات در مورد سیلورلایت:
– از سیلورلایت مى توان براى نمایش آنلاین یا استریمینگ (Streaming) فیلم و موسیقى استفاده کرد.
– به دلیل حجم کم (کمتر از ۲mb) به راحتى قابل دانلود و نصب روى مرورگر مى باشد.
– سیلورلایت به دلیل استفاده بیشتر از منابع سخت افزارى کلاینت، باعث بهبود ظاهر و افزایش سرعت اجراى برنامه هاى تحت وب مى باشد.
– در silverlight نیز مانند فیلم هاى Flash مى توان از تصویربردارى (Vector-Based-Graphics)، موسیقى، متن و انیمیشن به صورت یکپارچه استفاده کرد.
– طراحان وب، همه کارهایى که با استفاده از تکنولوژى AJAX انجام مى دادند در سیلورلایت به صورت درونى و ساده تر مى توانند انجام دهند.
– برنامه نویسانNET .اعم از C++VB,و… مى توانند از توانایى هاى کسب نموده خود در دنیاىNET .براى تولید برنامه هاى silverlight استفاده نمایند.
– حتى برنامه نویسان jSP، PHP و دیگر زبان هاى سمت سرور نیز مى توانند از silverlight استفاده کنند.
– به دلیل تعدد زبان هاى قابل انتخاب براى تولید برنامه هاى silverlight، یادگیرى و به کارگیرى این تکنولوژى بسیار راحت است.
– از تمام زیبایى windows vista اعم از ظاهر کنترل ها، رسانه هاى آن و… مى توانید در silverlight استفاده کنید.
– در silverlight به راحتى مى توان از JSON، LINQ، RSS و هر گونه وب سرویسى استفاده کنید.
– فایل هاى صوتى با پسوند WMA و MP3 را مى توانید با استفاده از silverlight استریم نمایید.
– و مهمتر از همه این که، Silverlight با تمام سیستم عامل ها و مرورگرهاى موجود سازگارى دارد.

محیط طراحى برنامه هاى silverlight
براى تولید برنامه هاى silverlight مى توانید از دو ابزار Microsoft Expression Blend2 و Visual studio ۲۰۰۸ استفاده نمایید:
Microsoft Expression Blend 2 : از این ابزار مى توانید براى طراحى ظاهر گرافیکى، Encode کردن فایل هاى تصویرى و صوتى و قرار دادن آن در برنامه هاى silverlight استفاده نمایید.
Visual studio 2008 : براى کدنویسى طرف کلاینت و سرور، مربوط به برنامه هاى silverlight مى توانید از این ابزار استفاده نمایید؛ همچنین این ابزار امکان Debug کردن کدهاى برنامه هاى silverlight را نیز به صورت کامل فراهم مى کند و قابلیت full-IntelliSense (منظور syntax checking، AutoComplete، Syntax Highlighting و…) آن نیز فعال مى شود.
با توجه به شدت تبلیغات روى silverlight و تولید ابزارهاى مربوط به آن به نظر مى رسد Microsoft تصمیم بسیار جدى در مورد توسعه و جهانى سازى silverlight دارد. از آنجا که یادگیرى و به کارگیرى silverlight چندان دشوار به نظر نمى رسد پییشنهاد مى کنیم طراحان وب و برنامه نویسان سریعتر به مطالعه و یادگیرى این تکنولوژى فانتزى بپردازند تا از قافله علوم مختلف دنیاى کامپیوتر عقب نمانند.

qomelecom.parsiblog.com

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس