قطعی برق چه ربطی به استخراج بیت کوین دارد؟

برترین‌ها: چند روزیست موضوع ارتباط میان قطعی مداوم برق استان‌ها و استخراج رمزارز‌ها از سوی نهاد‌های دولتی، به شدت مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته است. اصلی‌ترین گلایه این کاربران این است که چرا دولت با مردم عادی، در صورت انجام ماینینگ و استخراج بیت کوین برخورد جدی می‌کند، اما قوانین برای خود دولت در نظر گرفته نمی‌شود؟ شاید شما از آن دسته افرادی باشید که نه اطلاعات درست و کاملی از بیت کوین و استخراج آن داشته باشید و نه ارتباط آن با قطعی مداوم برق را درک کنید. پس این مطلب می‌تواند پاسخ تمام سوال‌های شما در این زمینه باشد. در ادامه با برترین‌ها همراه باشید:

بیت کوین چیست؟

بیت کوین نوعی ارز دیجیتالی است که تحت مدیریت هیچ فرد یا ارگان خاصی نبوده و همین خاصیت غیرمتمرکز بودن و غیر وابسته بودن آن سبب افزایش محبوبیت آن گردیده است. این ارز دیجیتال در سال ۲۰۰۹ و توسط فردی به نام ساتوشی ناکاموتو، که هویت او ناشناس است، ایجاد گردید و به عنوان اولین پول بی پشتوانه شناخته شد.

قطعی برق چه ربطی به استخراج بیت کوین دارد؟

مزایایی که این ارز دیجیتال با خود به همراه داشت سبب افزایش محبوبیت آن در میان مردم گردید و در کشور‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفت. اگرچه این ارز دیجیتال، امروزه به عنوان پول قانونی و رسمی هیچ کشوری شناخته نمی‌شود، اما در بسیاری از کشور‌ها از این ارز به عنوان مبلغ پرداختی کالا‌ها و خدمات مختلفی استفاده می‌شود.

قیمت بیت کوین در اوایل ورود آن به حوزه ارز‌ها دیجیتال به سختی به ۱ دلار رسید، اما بعد‌ها و در سال ۲۰۱۳ قیمت این ارز دیجیتال در بازه‌ای کوتاه به ۱۲۴۲ دلار رسید. همین افزایش قیمت سبب گشت که سرمایه‌گذاران بسیاری اقدام به خرید بیت کوین نمایند. البته این رشد قیمتی بیت کوین دوام چندانی نداشت و قیمت این ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۴، به دلیل ممنوعیت تجارت با رمزارز‌ها در کشور چین، با سیری نزولی همراه شد و به ۱۹۸ دلار رسید.

در سال ۲۰۱۷ به صورت ناگهانی قیمت ارز‌های دیجیتال به طرز شگفت‌آوری افزایش یافت و همین زمان بود که قیمت بیت کوین به بیشترین مقدار خود رد آن زمان، یعنی ۱۹۷۵۰ دلار رسید و این روند ادامه یافت. سیر قیمتی بیت کوین فراز و فرود‌های بسیاری را به خود دیده است، اما در تاریخ نگارش این مطلب، یعنی دی ماه ۹۹، قیمت بیت کوین به ۳۴۶۱۸ دلار رسیده است. قیمتی باورنکردنی برای ارز دیجیتالی که حتی به عنوان پول قانونی هیچ کشوری نیز شناخته نمی‌شود.

اصلی‌ترین دلیل محبوبیت بیت کوین چه بوده است؟

پس از روی کار آمدن بیت کوین، ارز‌های دیجیتال دیگری نظیر اتریوم، ریپل، تتر و لایت کوین نیز پا به عرصه ارز‌های دیجیتال گذاشتند، اما هیچ یک از آن‌ها موفق به دستیابی به محبوبیت بیت کوین نشدند. اگرچه از اتریوم و سایر ارز‌های دیجیتال، غیر از بیت کوین نیز در حوزه‌های مختلفی استفاده می‌شود، اما کماکان بیت کوین به عنوان محبوب‌ترین و بهترین ارز دیجیتال جهان شناخته می‌شود.

قطعی برق چه ربطی به استخراج بیت کوین دارد؟

شاید برایتان سوال باشد که اصلی‌ترین دلیل محبوبیت این ارز دیجیتال چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که دلایل مختلفی موجب محبوبیت بیت کوین در میان مردم گشته‌اند؛ آزادی واقعی در پرداخت وجه، پردازش سریع و کارمزد کمتر آن، امنیت و مورد اعتماد بودن شبکه آن و همچنین سیر صعودی قیمت آن از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت این ارز دیجیتال هستند.

استخراج بیت کوین به چه معناست؟

تراکنشات بیت کوین در بستر شبکه گسترده‌ای به نام بلاک چین انجام می‌شوند. بلاک چین شبکه‌ای غیرمتمرکز و بدون وابستگی است که از امنیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. ممکن است این سوال در ذهنتان نقش ببندد که اگر این شبکه به هیچکس وابسته نبوده و تحت نظر هیچ فرد یا ارگان خاصی نمی‌باشد، پس امنیت آن چگونه تضمین می‌شود و تراکنشات آن چگونه انجام می‌پذیرند؟ ماینینگ یا استخراج پاسخ این سوال شما خواهد بود.

افراد بسیاری در سراسر جهان، با حل محاسبات دشواری، تراکنشات شبکه بلاک چین را تایید می‌کنند. این افراد ماینر نامیده می‌شوند و در قبال خدمتی که به شبکه می‌کنند، به عنوان پاداش بیت کوین دریافت خواهند کرد. استخراج یا ماینینگ با استفاده از دستگاه‌های خاصی صورت می‌پذیرد که این دستگاه‌ها نیازمند برق فشار قوی به میزان بسیار بالا هستند.

قطعی برق چه ربطی به استخراج بیت کوین دارد؟

مزرعه استخراج بیت کوین، انبار یا مکانی برای استخراج بیت کوین است که در آن صد‌ها و یا حتی هزاران دستگاه استخراج بیت کوین وجود دارد. لازم است این مزارع در مکان‌هایی خارج از شهر قرار گیرند تا سر و صدا و گرمای ایجاد شده توسط دستگاه‌ها موجب نارضایتی سایرین نشود. ایجاد مزارع استخراج مستلزم داشتن مجوز از سوی دولت می‌باشد. زیرا میزان برق مصرفی برای استخراج چندین برابر میزان برق مصرفی مردم می‌باشد.

ایران رتبه سوم استخراج بیت کوین در جهان

با افزایش قیمت بیت کوین و همچنین افزایش قیمت دلار در ایران، قیمت هر واحد بیت کوین به حدود ۸۹۰ میلیون رسید و در نتیجه استخراج این ارز دیجیتال در کشور ما بسیار افزایش یافت. اگرچه قوانین مشخصی در رابطه با استخراج بیت کوین در کشو ما وجود ندارد، اما از آن جایی که گفته می‌شود ماینینگ فشار زیادی را به شبکه برق وارد می‌کند، در ایران با بسیاری از ماینره برخورد می‌شود. با تمام این اوصاف هنوز هم ماینر‌های بسیاری چه به صورت آشکارا و چه به صورت مخفیانه در کشور ما به فعالیت و استخراج بیت کوین می‌پردازند که همین موضوع، آسیب‌های بسیاری را برای ما به همراه داشته است.

گفته می‌شود ۸% از استخراج کل جهان در ایران صورت می‌گیرد، که این عدد با توجه به جمعیت نسبتا کم ایران در مقایسه با کشور‌های بزرگ، عدد قابل توجهی به حساب می‌آید. پس در نتیجه بعید به نظر می‌رسد که این میزان استخراج با روش‌های قانونی و خانگی انجام شده باشند. همین موضوع سبب گشته که گمانه‌زنی‌هایی به برخی نهاد‌های دولتی وارد شده و این تفکر به وجود آید که آن‌ها با دسترسی به برق پر قدرت، در حال انجام ماینینگ صنعتی هستند.

قطعی برق چه ربطی به استخراج بیت کوین دارد؟

قطعی برق چه ربطی به ماینینگ دارد؟

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، ماینینگ یا استخراج بیت کوین نیازمند میزان برق بسیار بالا با فشار قوی می‌باشد. گفته می‌شود برای استخراج بیت کوین، روزانه ۳۰ گیگاوات برق مورد نیاز است. این در حالی است که مصر برق کل شهر تهران، روزانه حدود ۵ گیگاوات می‌باشد. یعنی میزان برقی حدود ۶ برابر مصرف برق شهر تهران!

روزانه تعداد ۹۰۰ بیت کوین به صورت میانگین استخراج می‌شود. اگر ۸ درصد این میزان متعلق به ایران باشد، اعداد و ارقام کاملا با یکدیگر تطابق دارند و بدیهی است که این میزان مصرف برق می‌تواند به شبکه برق کشور فشار وارد کرده و قطعی برق را نیز با خود به همراه داشته باشد. اینجاست که ارتباط میان استخراج بیت کوین و قطعی برق آشکار می‌شود و در نتیجه اعتراض بسیاری از کاربران را با خود به همراه دارد. در ادامه برخی از نظرات کاربران فضای مجازی در رابطه با این موضوع را خواهید خواند:

«بصورت میانگین ۹۰۰ بیت کوین هر روز تو دنیا استخراج میشه،۸% میشه ۷۲ عدد، هر بیت کوین حدود ۱۷۰۰ مگاوات برق نیاز داره، در هر روز برای استخراج ۷۲ بیت کوین حدود ۳۰ گیگاوات برق لازمه. مصرف کل شهر تهران در هر روز حدود ۵ گیگا وات هست. یعنی ۶ برابر مصرف پیک تهران در هر روز، صرف بیت کوین می‌شه.»

قطعی برق چه ربطی به استخراج بیت کوین دارد؟

«الان بیت کوین منبع گنجه برای عزیزان، الان فقط مردم عادی مرزعه ندارند!»

«وطن هتل نیست، مزرعه استخراج بیت کوینه!»

«اگر ماینینگ فشار به شبکه برق ندارد چرا نمی‌گذارید مردم ماینیگ کنند و تا یکی دستگاه ماینینگ در منزل دارد انگار قتل مرتکب شده و اموالش را توقیف می‌کنید. مگر ماینینگ جرم است؟ خودتان هم می‌گویید فشار به شبکه برق نمی‌اورد.»

نظر شما در این باره چیست؟ آیا شما هم بر این باورید که استخراج بیت کوین علت اصلی قطعی برق استان‌هاست؟

دیدگاهتان را بنویسید