مدیریت داده ها و تهدیدهای امنیتی

صحنه IT در معرض تحولات عظیمی قرار گرفته است که چالش های مدیریت داده ها و امنیت را افزایش خواهد داد. داده ها به نقطه انفجار نزدیک می شود. اسکات مک نیلی، رئیس سان مایکروسیستمز می گوید: در هر ثانیه ۳۹۰ گیگابایت داده های جدید تولید می شود.

بسیاری از این داده ها ریشه در ظهور اینترنت و ابزارهای مبتنی بر وب دارد که به گوشه گوشه زندگی روزانه ما رسوخ کرده است. ما به اشکال مختلف ارتباط برقرار می کنیم، با اعتماد شدید به ایمیل و به طور فزاینده با پیام کوتاه. در سال ،۲۰۰۳ بیش از ۵/۴۴ میلیارد دلار(۶/۳۳ میلیارد پوند) و تراکنش مالی الکترونیکی صورت گرفت. جذابیت فعالیت روبه تزاید آنلاین سبب تهدیدهای امنیتی جدید شده به گونه ای که تهدیدکنندگان دیگر تمایلی به ایجاد اختلال ندارند بلکه به قصد کسب درآمدهای سرشار به سرقت داده ها می پردازند.


آجای گوپال، رئیس اداره تکنولوژی «سیمانتک» در کنفرانس چشم انداز شرکت در سال ۲۰۰۶ که هفته گذشته در سانفرانسیکو برگزار شد گفت: امنیت دیگر معنای سابقش را از دست داده و حالا دیگر معادل سرقت و تهدید است. جان تامپسون، مدیر اجرایی سیمانتک گفت: تهدید جدید، اقتصاد جهان را در معرض ریسک قرار داده است، به گونه ای که مصرف کنندگان عصبی می پرسند چه بر سر گردش مالی آنها خواهد آمد. او در ادامه می گوید: صاحبان تجارت برای جلب اطمینان تلاش بیشتری باید به خرج دهند و یا ریسک خسارات را از اقتصاد جهانی دور کنند. او به شرکت کنندگان کنفرانس هشدار می دهد که هر چه تعاملات آنلاین بیشتر باشد، برای هر یک از ما چه مصرف کنندگان و چه شرکت ها، وضعیت بحرانی تر می شود و ما باید به هم اعتماد کنیم.

اگر در حمایت از تعاملات آنلاین شکست بخوریم، نه می توانیم جلوی رشد تجارت الکترونیک را بگیریم و نه کل تجارت را. تامپسون یادآور می شود که کاربران آنلاین نیاز به تقویت حس ششم دارند تا دریابند که ما در جهان واقعی ایمن هستیم یا نه. سیمانتک در صدد یافتن راهی است تا با استفاده از استراتژی۰.۲ Security که خدماتی نظیر تعیین صلاحیت و اصالت سایت را ارائه می دهد، به جایگاه یاد شده برسد.
تامپسون همچنین برای محدود کردن جرایم آنلاین بر دستیابی به استانداردهای بین المللی بزرگ تأکید می کند و ادامه می دهد: ما در قالب جامعه جهانی، نیاز داریم که دور هم جمع شویم و معیاری قانونی وضع کنیم. برای مثال در فرانسه چه اتفاقی می افتد که در ایالات متحده نمی افتد. اگر کسی از بانکی در آمریکا سرقت کند و بعد به آلمان برود، شبکه ای از قوانین و مقررات وجود دارد، در حالی که در فضای مجازی چنین چیزی ندارید. شاید با افزایش فعالیت های آنلاین زمان برای تغییر فرا رسیده باشد.
تامپسون خاطر نشان می کند که دولت ها باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند و مراقب باشند که این تکنولوژی آنها را زمین گیر نکند و در عوض برای دستیابی به آنچه که می خواهند ایده های شفافی داشته باشند. اغلب کسانی که درک درستی از تکنولوژی ندارند ممکن است سخت گیری های بی موردی داشته باشند.

نوآوری ها می توانند بازدارنده باشند و تکنولوژی متوقف کننده، باید مراقب لگوپرانی آنها باشیم. استراتژی بلند مدت شرکت سان مایکروسیستمز در جهت برنامه های حمایتی کامل است تا سازمان بتواند زیرساخت را سر پا نگه دارد و بدون قربانی کردن اطلاعات بحرانی، به جلو حرکت کند، یکی دیگر از مسئولان سیمانتک به نام گوپل می گوید: ابزار مختلف برای این منظور آماده است اما عناصر متعددی هستند که سیمانتک هنوز ارائه نکرده است. از جمله هویت که به اصالت استراتژی امنیت جامع می پردازد. گوپل یادآور می شود که این شرکت در حال حاضر در زمینه پوشش خلأهای مدیریت هویت همکاری دارد که این موضوع، گسترده ترین انتخاب ممکن را برای مشتریان فراهم می کند. مک نیلی نیز می گوید: شرکت ما توجه ویژه ای به بازار مدیریت هویت دارد و این حوزه مهمترین بخش داده های حمایتی محسوب می شود.
امنیت و حریم خصوصی با هویت آغاز می شود. در حقیقت مهمترین مسأله این است که چه کسی چه چیزی را می بیند.

منبع : همشهری

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس