نبرد بعدی تکنولوژی

ماههای اخیر اصرار شرکت های بزرگ جستجوی اینترنتی به منظور یافتن آنچه کاربران به محض روشن کردن گوشی تلفن خود مشاهده می کنند، باعث سرعت بخشی فعالیت های شرکت های گوگل، یاهو و مایکروسافت در این زمینه شده است. این شرکت ها با تامین کنندگان سرویس های اینترنت و دیگر دست اندرکاران صنعت موبایل آغاز به همکاری کرده اند تا راه جدیدی برای ارائه خدمات و کسب درآمد پیدا کنند.


Nokia 770 Internet

در واقع این غول های تکنولوژی در پی آنند که موتورهای جستجو و آرم های شرکتشان بر روی صفحات گوشی های موبایل ظاهر شوند، بعلاوه کاربران این امکان را داشته باشند که ازطریق تلفن های همراه – مانند کامپیوترها – بتوانند از سرویس های دیگر این شرکت ها از قبیل دانلود کردن نقشه ها و فرستادن ایمیل یا پیام های فوری، استفاده کنند.

این شرکت ها معتقدند هر چند در حال حاضر تنها تعداد اندکی از مردم از تلفن موبایل برای جستجوی اطلاعات آنلاین استفاده می کنند، اما با پیشرفت نحوه عملکرد موتورهای جستجو در این زمینه، جستجو با موبایل در اینترنت برای کاربران جذاب تر شده و رواج می یابد.

جبهه جدید نبرد مایکروسافت و گوگل
استیو بالمر مدیر اجرایی مایکروسافت در این باره می گوید: "نبردی که بین شرکت ما و گوگل برای روش های جستجوی اینترنتی در گرفته ، مطمئنا در آینده به تلفن های همراه کشیده خواهد شد."

آنچه مسلم است موفقیت جستجوهای تلفنی می تواند سهم بازار سرویس های اینترنتی که از طریق کامپیوتر مورد استفاده قرار می گیرند را کاهش دهد.

در حال حاضر، مجموعه ای از این سرویس ها در Yahoo Go Mobile بر روی تلفن ها نصب شده و به فروش می رسد. گوگل نیز قراردادی با Vodafone Group – بزرگترین شرکت سرویس دهنده تلفن های همراه – امضا کرده که طی آن Vodafone یک لینک گوگل را بر روی صفحه نمایش تلفن ها قرار دهد.

Deutsche Telekom نیز در سرویس تلفن های همراه خود ترتیبی داده که اولین چیزی که کاربران به محض روشن کردن تلفن همراه خود مشاهده می کنند، یک لینک به گوگل باشد.

امکان جستجوی اینترنتی تنها یکی از مواردی است که شرکت های فوق تصمیم به انتقال آن به تلفن های همراه دارند، برای مثال گوگل اخیرا یک نسخه بتا از نقشه های موجود در سایت، که ترکیبی از نقشه، جهت ها و تصاویر ماهواره ای است را برای نصب در تلفن های همراه عرضه کرده است. مایکروسافت نیز تلاش هایش را شدت بخشیده و در حال راه اندازی شرکت کوچکی است که تنها بر سرویس های جستجوهای تلفنی متمرکز شود.

چندین سال است که شرکت های اینترنتی و ارائه دهندگان خدمات موبایل، امکانات چستجوی تلفنی را در حد ابتدایی در اختیار کاربران قرار داده اند، کاربری که از این جستجو استفاده می کند، تنها تعداد محدودی از صفحات وب را به فرمتی که برای صفحات نمایش موبایل ها مناسب است، به عنوان نتیجه جستجو مشاهده می کند. اما با رواج ارتباطات بی سیم اینترنتی و بالا رفتن سرعت آنها و نیز بزرگتر و رنگی شدن صفحات نمایش گوشی های موبایل، امکانات بیشتری در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

گسترش اطلاعات اینترنتی قابل مشاهده روی موبایل
توسعه و گسترش صنعت نرم افزار نیز عامل موثری برای آسان شدن تبدیل صفحات اینترنت به فرمتی قابل ارائه بر روی گوشی های تلفن است، به طور مثال می توان از تصاویر بزرگ و منوها صرفنظر کرد و فقط بر روی متن تاکید کرد. در عین حال شرکت ها وب سایت هایشان یا حداقل قسمتهایی را بصورت جداگانه مخصوص موبایلها بصورت mobile-friendly طوری طراحی می کنند.

گوگل که در حال حاضر در کشور آمریکا هیچگونه تبلیغی روی جستجوهای موبایل ندارد، طرحی برای تبلیغات روی صفحه نمایش گوشی های موبایل درکشور ژاپن دارد، هنگامی که کاربران ژاپنی از طریق تلفن خود وارد سایت گوگل شوند، آگهی های تبلیغاتی به صورت متن، در بالا و پایین صفحات ظاهرمی شود و کاربران با کلیک بر روی آگهی مربوطه می توانند به سایت آگهی دهندگان دسترسی یابند.

online.wsj.com

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس