نتیجه تحقیقات دانشگاه هارواد درباره کاربران متقلب اینترنت

یک گروه از محققان در دانشگاه هاروارد در بررسی شیوه کاربران متقلب اینترنتی برای دستیابی به اطلاعات خصوصی دیگر کاربران به این نکته پی برده‌اند که بیشتر این کاربران فریب آن دسته از پایگاههای اینترنتی را می خورند که برای تبلیغ خود از تصاویر متحرک خرسها استفاده می‌کنند.

در سالهای اخیر راهزنان کامپیوتری به منظور دستیابی به اطلاعات شخصی کاربران، نظیر شماره حساب بانکی آنان و یا رمز پست الکترونیکی آنان، با ارسال پیامهای الکترونیکی بظاهر موجه که ظاهرا از سوی بانکها، از آنان دعوت می‌کنند که از این یا آن پایگاه اینترنتی بازدید کنند.

در جریان این بازدید، از کاربر خواسته می‌شود، اطلاعات خود را در اختیار مسولان پایگاه که خود را نمایندگان بانک یا نهاد رسمی دیگری معرفی می‌کنند ، قرار دهد. به این ترتیب افراد به دست خود همه اطلاعات محرمانه خویش را به راهزنان اینترنتی عرضه می‌کنند.

به نوشته هفته نامه علمی نیو ساینتیست "راچنا دایمیجا" و همکارانش در دانشگاه هاروارد به شماری از داوطلبان نمونه‌هایی از ‪ ۲۰‬پایگاه اینترنتی را عرضه کردند. در میان این پایگاهها برخی پایگاههای اصیل و واقعی و برخی نیز تقلبی و غیرواقعی بودند.

در جریان این آزمایش مشاهده شد که اغلب داوطلبان به سمت پایگاههایی جلب می‌شوند که برای تبلیغ خود از تصاویر متحرک خرسها استفاده می‌کنند.

در این آزمایش محققان شاهد آن بودند که داوطلبان چنان از دیدن تصاویر خرسها به وجد می‌آیند که اغلب آنان این تصاویر را بر روی کامپیوترهای خود جای می‌دهند تا در مواقع مختلف آنها را تماشا کنند.

به گفته دایمیجا که نتیجه تحقیق خود و همکارانش را در کنفرانسی درباره نحوه تعامل با کامپیوتر که در ماه آوریل امسال در مونترال برگزار می‌شود ارائه خواهد کرد، برخی از این تصاویر متحرک آنچنان استادانه طراحی شده اند که حتی زیرک‌ترین کاربران را نیز فریب می‌دهند و آنان را به دام راهزنان کامپیوتری می‌اندازند.

در این آزمایش محققان از داوطلبان سوال کردند که مشخص سازند کدام یک از پایگاهها تقلبی هستند و بیش از ‪ ۴۰‬درصد از داوطلبان نتوانستند از عهده تشخیص این پایگاهها برآیند.

اما نکته نگران‌کننده تر آنکه پایگاههای اصیلی که به وسیله راهزنان کامپیوتری طراحی شده بود بیش از ‪ ۹۰‬درصد از داوطلبان را فریب داد و آنان را ترغیب کرد که به بازدید از پایگاه بپردازند و به پرسشهایی که از آنان شده پاسخ دهند.

این پرسشها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پاسخ‌دهندگان را بدون آنکه توجه داشته باشند، به افشای اسرارشان وادار می‌کند.

یکی دیگر از نکاتی که محققان هاروارد در بررسی اخیر خود به آن پی بردند آن بود که از یکسو کاربران به پیامهای هشداردهنده ای که بر روی صفحه تصویر کامپیوترشان ظاهر می‌شود توجه نمی‌کنند و از سوی دیگر پیامهای هشداردهنده ای که از سوی ارائه‌دهندگان خدمات کامپیوتری وابسته به شرکتهای مختلف و رقیب عرضه می‌شود، از استاندارد واحدی برخوردار نیست و در نتیجه در اغلب موارد کاربران که با موقعیت این پیامها بر روی صفحه و یا محتوای آنها آشنا نیستند بی‌توجه از کنارشان عبور می‌کنند.

منبع خبر: خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس