پیامدهای نابودی DVD !

مرگ "دی وی دی": جنگ دو قالب تازه

اولین دستگاه شرکت توشیبا با بهرگیری از قالب اچ دی دی وی دی در نمایشگاه سی ای اس به نمایش درآمدنمایشگاه عرضه محصولات الکترونیک، CES محلی برای خودنمایی شرکت های فن آوری با آخرین دستاوردهای پیشرفته است. در این میان برخی از این دستاوردها می تواند حداقل برای مصرف کنندگان فعلی تجهیزات الکترونیکی چندان خوشایند نباشد.

جدال دو قالب جدید برای جایگزینی DVD های امروزی که هر کدام حامیان قدرتمندی را پشت خود دارند، یکی از این موارد است. قالب HD-DVD (دی وی دی با وضوح بالا) توسط توشیبا و Blu-ray بوسیله سونی حمایت می شوند.

در این نبرد هیچ نشانه ای از صلح به نظر نمی رسد. چندین ماه است که دو شرکت بزرگ تولید کننده لوازم الکترونیک برای رسیدن به توافقی بر سر قالب جدید DVD با یکدیگر کلنجار می روند.

در ماه اوت ۲۰۰۵ گفتگوهای سونی و توشیبا که برای پرهیز از سردرگم کردن مشتری با قرار دادن دو فن آوری رقیب در برابر او بود، به شکست انجامید.

نبرد بدون برنده

برای عاشقان سینما که از تخفیف های کریسمس برای تکمیل مجموعه فیلم های مورد علاقه شان استفاده کرده اند خبری شوک آور است، اما صنعت فن آوری تصمیم خود را گرفته است: DVD مرد!

گاردین

اینک هر دو این قالب ها در نمایشگاه لاس وگاس عرضه شده اند. سونی توانسته است برای فن آوری Blu-ray حامیان بزرگی دست و پا کند. شرکت های شارپ، پاناسونیک، فیلیپس و پایونیر هر یک قصد دارند دستگاه های Blu-ray خود را در سال پیش رو به بازار عرضا کنند.

در مقابل، قالب توشیبا نیز نه فقط از سوی برخی سازندگان تجهیزات الکترونیکی که توسط شرکت های رایانه ای نیز حمایت می شود. ان ای سی، سانیو، مایکروسافت و اینتل حامیان قالب HD-DVD هستند.

حامیان "بلو-ری" با پخش چندین عنوان از فیلم های مطرح استودیوهای فیلمسازی هالیوود نظیر سونی، پارامونت، فاکس قرن بیستم و لایانزگیت تلاش کرده اند تا قدم های بلندتری بسوی فراگیر کردن این قالب بردارند.

هرچند طرفداران هر قالب سعی در قبولاندن آن بعنوان جایگزین نهایی دارند اما به گفته کارشناسان این صنعت، حتی اگر هر دو این قالب ها وارد بازار شوند مشکل بزرگی ایجاد نخواهد شد.

این کارشناسان استدلال می کنند که فن آوری های نوین، توانایی لازم برای ساختن تجهیزاتی که بتواند هر دو قالب را پخش کند در اختیار سازندگان دستگاه های الکترونیکی قرار می دهند.

وضوح بالا

سونی توانسته است برای فن آوری "بلو-ری" حامیان بزرگی دست و پا کند

روزنامه گاردین چاپ لندن با اشاره به این رقابت ها می نویسد: "برای عاشقان سینما که از تخفیف های کریسمس برای تکمیل مجموعه فیلم های مورد علاقه شان استفاده کرده اند خبری شوک آور است، اما صنعت فن آوری تصمیم خود را گرفته است: DVD مرد!".

با این حال دستگاه های تازه DVD های رایج و سی دی های موسیقی را نیز پخش می کنند. هر دو این قالب ها تصاویری با کیفیت بسیار خوب تولید می کنند تا برای پخش در تلویزیون های با وضوح بالا مناسب باشند.

دستگاه های مجهز به این فن آوری ها اغلب قالب های صوتی حرفه ای را نیز برای پخش صدا پشتیبانی می کنند.

ارزان ترین پخش کننده های مجهز به فن آوری HD-DVD ساخت شرکت توشیبا در ماه مارس به قیمت ۵۰۰ دلار وارد بازار آمریکا خواهد شد. این شرکت پیشتر وعده داده بود که دستگاه هایش را تا پایان سال ۲۰۰۵ عرضه خواهد کرد. تاخیر در تکمیل استاندارد سیستم "ممانعت از تکثیر" برای این پخش کننده باعث به عقب افتادن عرضه عمومی این دستگاه ها شده بود.

از میان حامیان فناوری Blu-ray، پایونیر تنها شرکتی است که قول داده پخش کننده ای را در ماه ژوئن با قیمت ۱۸۰۰ دلار به بازار آمریکا عرضه کند.
منبع :BBC
jun 7 2006

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس